Hur många kunder har en assistanskoordinator på Passal Assistans?

Skriven av
Carin Hesselroth
28/9/2023

En väldigt viktig person för att det ska vara en bra personlig assistans är den person som ansvarar för allt det praktiska kopplat till assistansen, den som har kundansvar och även ansvar för alla de personliga assistenterna. Hos Passal Assistans är rollen assistanskoordinator, hos andra kan det vara assistanschef, uppdragschef eller verksamhetschef. Hos oss på Passal är det väldigt viktigt att assistanskoordinatorn har alla förutsättningar att göra ett riktigt bra jobb. En av dessa förutsättningar är att man har en lagom stor kundgrupp. Det här satte jag mig för att prata vidare om med Sandra Widenberg som är informatör och regionansvarig för Västsverige.

 

Hur många kunder har en assistanskoordinator på Passal Assistans?
Hos oss på Passal Assistans har vi som mål att ha lagom antal kunder per assistanskoordinator. Och det är ju kanske ett luddigt svar, jag vet… Men lagom för oss är när man hinner möta alla sina kunder, se deras behov och finnas tillgänglig vid frågor från dem men också assistenterna.

 

Och hur ser det ut hos andra anordnare?

Den erfarenhet jag har när jag varit i kontakt med medarbetare som arbetat på andra bolag är att de ofta är väldigt belastade och har svårt att hinna jobba nära sina kunder. Andra bolag har ju andra koncept och kanske inte alls vill jobba nära utan effektiviserar på andra sätt. Detta är ju olika upplägg där jag tror vårt upplägg vinner i längden med allt högre krav på bolagen att man behöver ha insyn. Och har vi bra insyn kan vi ju stötta och underlätta så mycket för våra kunder, och assistenter.

 

Vet att det är svårt men skulle vi kunna vara lite konkreta i siffror här då?

Ja det är ju lite svårt men det är beroende på hur omfattande en assistans är, det skiljer sig ju mellan alla kunder. Men jag skulle nog kanske säga att en heltidsarbetande assistanskoordinator hos oss har mellan 10-15 kunder. Och jag vågar säga att hos de assistansanordnare som jag har koll på så kanske det ligger runt 15-25 kunder.

 

Varför har vi färre kunder per assistanskoordinator?

Detta gör vi för att vi ser att många kunder eftersöker en närvarande assistanskoordinator. Det krävs att vi har ett gott och bra samarbete och att vi är där och fångar upp förändringar eller vad kunder önskar med sin assistans.

 

Får du några kommentarer från kunder kring det här?

Flera nya kunder som kommer till oss som har närliggande erfarenhet utav andra bolag blir förvånade över hur nära vi kan jobba med våra kunder. Även om det kanske inte alltid handlar om en fysisk kontakt så återkopplar vi, svarar och finns där om det är något. Att sen ha tid för en fika vid köksbordet, det är något som både vi och våra kunder uppskattar.

 

Vad säger våra personliga assistenter om att vi har det här upplägget?

Våra personliga assistenter uppskattar att ens chef har tid att svara eller se och lyssna på deras behov. Assistenterna är superviktiga för oss och med det här upplägget så ser att det möjliggör en god relation och att man kan förebygga konflikter och missförstånd. Och det uppskattas ju i nästa steg av kunder och av assistanskoordinatorer. Så det är verkligen en win-win-win enligt oss.  

Carin Hesselroth

Enkelt val, lätt byte.

Vad innebär det att ha sin assistans hos Passal? Läs mer om vårt sätt att assistera, hur du byter eller väljer Passal som assistansbolag.

Lirar dina värderingar
ihop med våra?

En god arbetsplats mår alla bra av. Känner du att vår arbetsfilosofi liknar din? Läs mer om hur du blir en del av vårt duktiga assistentgäng.

Lediga jobb