Integritetspolicy

Introduktion

På Passal Assistans arbetar assistenter och kontorspersonal tillsammans  mot ett gemensamt mål: att får våra kunder att känna sig fria. För oss på Passal Assistans kommer du som individ och assistansanvändare alltid först och denna integritetspolicy redogör vår hantering av dina personuppgifter i samband med att du söker assistans hos oss eller nyttjar någon av våra tjänster.

I Integritetspolicyn förklarar vi närmare hur Passal Assistans fungerar för dig som ”användare” och ”assistentanvändare” samt vem som ansvarar för den personuppgiftsbehandling som sker i samband med att du använder Tjänsterna. Vi beskriver även vilka personuppgifter om dig som behandlas när du använder Tjänsterna, hur vi behandlar personuppgifterna och varför. Vi beskriver också vilket lagstöd som motiverar behandlingen i fråga samt vilka utomstående parter som kan komma att hantera personuppgifter om dig för att vi ska kunna tillhandahålla Tjänsterna. Du får även information om dina rättigheter avseende den behandling som sker av dina personuppgifter och hur du kan gå tillväga för att utöva dessa rättigheter.

2. Vem är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen?

Det är Passal AB, organisationsnummer 556599-8316, som äger och tillhandahåller den tekniska plattformen och som är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du registrerar på hemsidan eller i våra formulär, fram till dess att du inlett själva kontakten med assistansbolaget för bedömning, behandling och uppföljning. När du söker assistans hos Passal Assistans är det assistansbolaget som ansvarar för utförandet av din personlig assistans, inklusive den behandling av personuppgifter som sker i samband med att du använder Tjänsterna. I praktiken innebär detta att så snart du börjar delge information om dig så övergår ansvaret för dina personuppgifter till assistansbolaget.

Om du har frågor eller synpunkter på behandlingen av dina personuppgifter i samband med din användning av Tjänsterna är du alltid välkommen att kontakta oss på:https://www.passalassistans.se/kontakta-oss, eller genom att skicka ett mejl till info@passal.se.

3. Varifrån samlar vi in de personuppgifter som behandlas om dig när du använder Tjänsterna?

Personuppgifter som registreras via kontaktformulär

Passal Assistans behandlar de personuppgifter om dig som du registrerar via mail eller formulär, (som namn, adress och mejladress).

Dessutom kan vi komma att automatiskt samla in och behandla följande information:

(I) teknisk information inklusive IP-adress, typ och version av operativsystem och enhet, tidsinställningar, skärminställningar, språk, cookies etc.

(I) information om Tjänsterna som du har använt hos oss, tidsåtgång till ärenden, vilka sidor och funktioner du har använt etc.

Information om vår användning av cookies framgår även av Passals policy för cookies.

4. Var lagras dina personuppgifter?

Vi lagrar dina i uppgifter i Webflows CMS som löpande utvecklas och kvalitetssäkras av deras team.

5. Vilka personuppgifter behandlas när du besöker Passal och varför?

5.1 Passal Assistans behandling av din Användardata

Passal Assistans behandlar din Användardata (som beskrivet ovan i avsnitt 3) för att kunna:

(I) upprätthålla korrekta och uppdaterade uppgifter om dig, samt för att möjliggöra och underlätta för dig att snabbt komma i kontakt med informationsansvarig/koordinator.

5.2 Marknadsföring av tjänster samt analys och utveckling av Passal Assistans

Passal Assistans behandlar delar av din Användardata (såsom beskrivet ovan i avsnitt 3) för direktmarknadsföring till dig via mejl och sms eller andra liknande elektroniska kanaler för kommunikation, till exempel i samband med kampanjer och erbjudanden. Detta innefattar behandling av uppgifter om dig, omfattande ditt namn, kontaktuppgifter, kön, ålder, bostadsort och om du har barn eller inte. Behandling av personuppgifter för direktmarknadsföring sker med stöd av ditt samtycke som du kan dra tillbaka när du vill.

Passal Assistans behandlar även Användardata om din användning av webbsidan i syfte att förstå hur webbsidan används och för att förbättra användarupplevelse och funktionalitet. Behandling av personuppgifter för analys och utveckling sker med stöd av vårt berättigade intresse (artikel 6.1 f i GDPR).

6. Hur länge lagrar vi dina personuppgifter?

Vi hanterar endast dina personuppgifter så länge det är nödvändigt för de ändamål uppgifterna i fråga behandlas, det vill säga så länge det behövs för att kunna tillhandahålla god assistans eller i övrigt kunna leverera Tjänsterna eller för att uppfylla de rättsliga skyldigheter som åligger oss. Användardata som lagras med stöd av ditt samtycke raderar vi om du återkallar ditt samtycke. I avsnitt 10 kan du läsa mer om hur du utövar din rättighet att återkalla ditt samtycke.

8. Tredjelandsöverföring

KRY International och Vårdgivaren använder IT-leverantörer för till exempel hosting-, drifttjänster och support, vilka har verksamhet utanför Sverige. Vid användande av sådana leverantörer försöker KRY International och Vårdgivaren att tillse att dessa endast lagrar och behandlar personuppgifter inom EU/EES. I begränsade fall kan dock KRY International och Vårdgivaren komma att överföra dina personuppgifter till länder utanför EU/EES, för närvarande till USA, där lagar som inte ger dina personuppgifter samma skydd kan förekomma.

Överföring av personuppgifter till länder utanför EU/EES sker dock enbart i undantagsfall och endast under förutsättningen att överföringen är laglig enligt tillämplig dataskyddslagstiftning. Åtgärder för att säkerställa laglighet är normalt att ingå EU-kommissionens standardavtalsklausuler för tredjelandsöverföring med leverantören och/eller (då leverantören är etablerad i USA) att tillse att denna är ansluten till det så kallad US-EU Privacy Shield-regelverket.

9. Dina rättigheter som registrerad via mail eller formulär

Du har rätt att erhålla information om vilka av dina personuppgifter som vi behandlar, i vilket syfte de behandlas, om sådana personuppgifter överförs till tredje parter som mottagit dina personuppgifter. För att förtydliga kan du närsomhelst vända dig till oss för att

(I) begära tillgång till och få information om vilka användaruppgifter som behandlas i samband med ditt användande av hemsidan.

(II) be oss att rätta eventuella felaktiga uppgifter om dig;

(III) begära att dina användaruppgifter raderas.

(IV) invända mot behandling av användaruppgifter;

Om du önskar komma i kontakt med oss angående någon av dessa punkter går det bra att kontakta oss via vår me

10. Rätt att klaga till tillsynsmyndigheten

Vi hoppas att vi i denna Integritetspolicy har tydliggjort hur vi hanterar dina personuppgifter, men om någonting är oklart tar vi tacksamt emot dina synpunkter och besvarar dina frågor så att vi kan förbättra vår kommunikation kring detta. Vi vill här även upplysa dig om att du har rätt att ge in klagomål till Datainspektionen eller annan relevant tillsynsmyndighet för det fall du anser att användaruppgiftsbehandlingen är felaktig och inte uppfyller lagliga krav.


/ Team Passal