Anna har varit anställd längst –  och brinner fortfarande för sitt jobb och Passal

Skriven av
Carin Hesselroth
23/5/2025

Den 1 juni 2004 skrev Anna Lindberg ett nytt kapitel i sin yrkeskarriär. Det var då hon började sin anställning på Passal Assistans, ett företag hon tittat på ett tag som ett resultat av att hon en längre tid känt att dåvarande arbetsplats inte längre gav henne den tillfredställelsen som hon ville få ut av sitt jobb och sina arbetsuppgifter. Nu har det gått 21 år, vilket betyder att Anna är den som varit anställd längst av alla på företaget.

Anna kom till Passal från Göteborgs kommun där hon arbetade som LSS-handläggare och bland annat utredde behovet av personlig assistans. Det var där hon hörde talas om Passal, att det var ett riktigt bra och engagerat företag när det gällde just personlig assistans.

–Jag hörde från flera håll att Passal hade ett gott rykte och verkade vara ett företag med starkt engagemang för sina kunder. Det var även några av mina kunder på kommunen som valde Passal som utförare och de var väldigt nöjda, berättar Anna.

Samtidigt kände hon ibland en frustration i sitt dåvarande arbete, särskilt när det gällde att se till att besluten verkligen blev till verklighet.
– Det kunde hända att beslut jag fattade inte genomfördes som det var tänkt, vilket kunde bli svårt för både mig och den det berörde, säger Anna.

Erfarenheterna frånhandläggarrollen har hon tagit med sig in i sitt arbete på Passal, och de har också gett henne en stark drivkraft att bidra till att assistans verkligen fungerar i praktiken.

– Jag tycker det är viktigt att fler vet att man har rätt att välja utförare, säger Anna. Om man inte gör ett aktivt val blir det ofta kommunen som tilldelas ansvaret, och det är inte säkert att det alltid är det bästa alternativet för alla.

När Anna en dag såg en platsannons i Göteborgs-Posten där Passal sökte en kundansvarig tvekade hon inte en sekund.

– Jag såg en chans att få jobba närmare verkligheten och påverka utförandet av personlig assistans, så att den verkligen utformas utifrån individens behov.

I juni 2004 klev hon inpå Passals kontor, som då låg vid Vestagatan vid Svingeln. Att gå från en stor kommunal organisation till ett litet privat företag blev en omställning.

– Att komma till ett litet företag innebar en helt annan närhet till verksamheten. Jag fick inblick i helheten, möjlighet att påverka och upplevde att saker kunde hända snabbt. Det var en stor skillnad jämfört med hur det fungerade i den kommunala verksamheten, det var väldigt stimulerande för mig.

I början arbetade Anna som kundansvarig, en roll som då även innefattade att stötta kunder i ansökningar om personlig assistans. När Passals första jurist anställdes 2010 blev Anna, med sin långa erfarenhet inom området, ansvarig för juridikfrågorna.

Resan fortsatte med nya ansvarsområden, först som regionansvarig för Västsverige och därefter som verksamhets- och kvalitetsansvarig, en roll hon har än i dag.

I drygt tio år har Passal nu drivits utan VD, ett framgångsrikt arbetssätt som gjort det möjligt för både företaget och de anställda att utvecklas på många sätt. Sedan 2019 leds verksamheten av en aktiv ledningsgrupp med fyra personer, där Anna har en självklar plats utifrån sin roll, erfarenhet och kunskap kring personlig assistans. I slutet av 2024 tog Anna och övriga i ledningsgruppen ytterligare ett steg i sitt engagemang och blev delägare i bolaget, ett tydligt uttryck för deras långsiktiga tro på Passals idé och framtid.

Att Anna varit kvar i över två decennier är inget hon ångrar.

– Det har varit en resa full av utveckling, samarbeten och viktiga frågor. Jag känner mig fortfarande engagerad och stolt över att få vara en del av Passal.

Enkelt val, lätt byte.

Vad innebär det att ha sin assistans hos Passal? Läs mer om vårt sätt att assistera, hur du byter eller väljer Passal som assistansbolag.

Lirar dina värderingar
ihop med våra?

En god arbetsplats mår alla bra av. Känner du att vår arbetsfilosofi liknar din? Läs mer om hur du blir en del av vårt duktiga assistentgäng.

Lediga jobb