Därför säger vi på Passal Assistans kund & inte brukare

Skriven av
Carin Hesselroth
16/11/2023

Inom personlig assistans är brukare ett väldigt vanligt uttryck. Det är då personen som är i behov av och har personlig assistans som man avser. På Passal Assistans har vi dock under våra snart 24 år i branschen hela tiden sagt kund. Jag frågade våra ägare Helena Sjölander och Kerstin Leufvén hur detta kommer sig.

Helena nämner att ordet brukare har levt kvar från tiden innan personlig assistans, när de som idag är assistansberättigade hade hemtjänst.  Och tiden med hemtjänst innebar för många att man stod lite med mössan i handen och snällt fick acceptera hur och när hjälpen kunde ges, den som bestämde var kommunen. När vi aktivt valde att säga kunder så var det för att flytta över bestämmandet.

Kerstin, som också är en av Passals kunder, tycker att det är väldigt symboliskt.

”För mig gör det väldigt stor skillnad. Jag skulle aldrig någonsin kalla mig själv brukare. När jag köper en försäkring så är jag kund hos försäkringsbolaget. De levererar en tjänst till mig. Jag brukar inte deras tjänster.”

Våra kunder köper våra tjänster. De har aktivt valt oss att förvalta och utföra deras assistans och vi jobbar hela tiden med att leverera på högsta nivå. För oss är det symboliskt och det är väldigt viktigt.

Carin Hesselroth

Enkelt val, lätt byte.

Vad innebär det att ha sin assistans hos Passal? Läs mer om vårt sätt att assistera, hur du byter eller väljer Passal som assistansbolag.

Lirar dina värderingar
ihop med våra?

En god arbetsplats mår alla bra av. Känner du att vår arbetsfilosofi liknar din? Läs mer om hur du blir en del av vårt duktiga assistentgäng.

Lediga jobb