En livsresa som personlig assistent – möt en av våra mest långvariga assistansgrupper

Skriven av
Carin Hesselroth
18/6/2025

Hur länge man jobbar som personlig assistent varierar verkligen. Vi har de som kommer in och jobbar ett sommarvikariat, under ett år eller två, eller hoppar in vid ett tillfälligt utökat behov hos kund. Men så finns det de som får en så otroligt bra matchning att det leder till ett riktigt långvarigt samarbete.

I en av våra assistentgrupper har vi fyra personer som jobbat över elva år med samma kund – och en femte person som varit med i hela 21 år. Det här är ju fantastiskt roligt.

Jag lyckades också fånga två av assistenterna för att höra hur det kommer sig att de stannat kvar så länge – och vad de ser som framgångsfaktorer till att det har fungerat så otroligt bra.

Vad tycker ni om jobbet som personlig assistent?

– Det ger mig ett annat perspektiv på livet. En lycka och ett välbefinnande i att jag kan göra något som är så betydelsefullt för en annan person, säger Helena.
– Det ger mig en mening. Kan jag få någon annan att må bra, mår jag också bra, säger Linda.

Hur kommer det sig att ni jobbat så länge hos en och samma person?

– Väldigt kort sammanfattat så beror det på den fantastiska kontakten man skapar med kunden, säger Linda.
– Ja, jag håller verkligen med, flikar Helena in. Jag har ju följt personen från barn till vuxen, och jag är tacksam att få ha varit med på den resan. Vi har kommit varandra så nära och det har blivit ett känslomässigt band. Det hade varit otänkbart för mig att sluta.

Vad ser ni som viktigt för att det ska vara en välfungerande grupp – och för att trivas på jobbet?
– Det är viktigt att se alla och lyssna på alla. Att acceptera alla för dem de är, och att alla olikheter behövs för att det ska bli en välfungerande grupp, nämner Helena. Vi kommer in med olika livs- och arbetslivserfarenheter, och det kan vi alla lära oss av.
– Med respekt och en strävan efter att alltid hålla god ton kommer man väldigt långt. Vi försöker också alltid ta tag i saker direkt när något händer – för det gör det ju såklart alltid, fortsätter Linda. Men alla har ju fokuset på att det ska vara så bra som möjligt för kunden. Den totala lojaliteten är en stabil grund för oss.

Hur fungerar det när ni får in nya assistenter i gruppen?
– Först och främst är det viktigt att nya känner sig välkomna. Jag försöker alltid ha ett lugnt, glatt, vänligt och nyfiket bemötande, säger Helena. Sen är det viktigt att det finns en tydlig plan för hur introduktionen ska gå till. I vår grupp har vi ett genomarbetat upplägg med tydliga mål för varje dag. Det är nödvändigt i en så pass stor grupp där många hjälps åt med introduktionen. Det blir tydligt både för oss som lär ut och för den nya – vad som förväntas när hen är färdig med introduktionen.
– Det är också väldigt viktigt att snabbt få en förståelse för att man tar hand om en annan människas liv – och vad det ansvaret innebär, lyfter Linda.

När kan det vara en utmaning att jobba som assistent?
– De absolut tuffaste dagarna är när jag behöver ha fingertoppskänsla och nästintill vara tankeläsare åt min kund, säger Helena. Även de dagar när kunden inte mår bra och jag helst av allt hade velat tillbringa dygnets alla timmar i hens närhet.
– Ja, jag håller med, säger Linda. När kunden inte har hälsan med sig, den hjälplösheten jag känner då – den är svår. Och när en assistent som inte jobbat så länge slutar och en ny ska in i gruppen – då är det avgörande att rätt person introduceras på ett bra sätt.

Kan ni dela med er av någon specifik situation eller utmaning som bidragit till gruppens dynamik?
– Jag vill inte lyfta någon specifik situation, men det är klart att vi genom åren stått inför många svåra och tuffa utmaningar som gjort att vi kommit varandra väldigt nära. Vi har både gråtit hejdlöst och skrattat så vi vikt oss dubbelt – verkligen kommit varandra på djupet, säger Helena.
– Det jag direkt tänker på är att gruppen alltid känns lite extra tight när något speciellt eller utmanande händer. Vi lyfter och stöttar varandra, mer än när allt bara rullar på, nämner Linda.

Finns det några gemensamma värderingar eller normer som ni tycker är avgörande för ert samarbete?
– Jag skulle säga empati och total lojalitet mot vår kund, säger Linda.
– Precis, fyller Helena i. Alla som är involverade i assistansen jobbar mot samma mål – att göra vardagen så bra som möjligt för vår kund. Det är också en trygghet i att alla arbetar enligt de rutiner som finns och tar ansvar för sitt arbete. Om något inte fungerar, så tar vi upp det.

 

Lena Svensson, du jobbar på Passals kontor och är assistansansvarig för den här gruppen. Det är ju fantastiskt kul att så många jobbat så länge! Vad ser du som viktigt för att skapa en så välfungerande och dedikerad grupp?

– Först och främst måste jag säga att det är en grupp med helt fantastiska assistenter som jag har nöjet att jobba med. Det är ett starkt team, och jag tycker det är viktigt att man redan från början känner sig välkommen, både av oss på kontoret och av övriga assistenter.
Ett närvarande stöd från Passal som helhet, och kanske specifikt från mig som assistansansvarig är också viktigt, där alla får känna sig sedda och hörda. Att få möjlighet att lyfta fram sina åsikter och värna om varandra. När man trivs tillsammans är det en väldigt bra förutsättning för ett långvarigt samarbete.

Enkelt val, lätt byte.

Vad innebär det att ha sin assistans hos Passal? Läs mer om vårt sätt att assistera, hur du byter eller väljer Passal som assistansbolag.

Lirar dina värderingar
ihop med våra?

En god arbetsplats mår alla bra av. Känner du att vår arbetsfilosofi liknar din? Läs mer om hur du blir en del av vårt duktiga assistentgäng.

Lediga jobb