Jag kan äntligen känna ett lugn” – Lisette om att byta till Passal Assistans

Skriven av
Carin Hesselroth
26/8/2025

Lisette är mamma till Marcus, 40 år, som har Angelmans syndrom. Han har haft personlig assistans sedan reformen infördes, men vägen fram till en trygg och fungerande assistans har inte alltid varit enkel. Efter många år med olika anordnare har familjen nu landat hos Passal Assistans – och skillnaden märks i vardagen.

En lång erfarenhet av personlig assistans

I vardagen behöver Marcus hjälp med det mesta – från måltider till hygien och aktiviteter.

– Marcus har haft personlig assistans sedan starten. Jag minns fortfarande när Försäkringskassan sa: “Nu har vi börjat med något som heter personlig assistans”, berättar Lisette.

Idag bor Marcus i egen bostad, något han har gjort de senaste två åren. Familjen har lång erfarenhet av olika assistansbolag, och har tidigare haft olika kooperativ som anordnare.

– Först hade vi ett kooperativ i många år men upplevde att de blev för stora och tappade kollen på oss. Dessutom hade de inget kontor i Göteborg. Så det blev att vi bytte till ett Göteborgsbaserat kooperativ, men eftersom de inte var ett fullservicebolag fick jag som mamma ta mycket ansvar själv. Det blev väldigt tungt i längden.

När det gamla bolaget inte längre räckte till

Det som till slut fick familjen att börja se sig om efter ett nytt assistansbolag var bristen på stöd.

– Vårt gamla bolag sa till oss att vi kostade för mycket, trots att vi knappt fick någon hjälp. Vi hade bjudit hem dem flera gånger för att vi tänkte att de väl ändå skulle vilja se hur vi hade det, men de kom aldrig.

Att ta steget att byta kändes både spännande och nervöst, men Lisette och övriga av de som var närmast Marcus var eniga om vad de behövde: ett assistansbolag som erbjuder fullservice och som verkligen tar ansvar.

– Vi ville slippa driva allt själva och i stället få hjälp med allt kring assistansen. Alla i vårt nätverk – anhöriga, assistenter, till och med kommunen och vårt gamla bolag – tyckte att Passal verkade vara rätt val för oss.

Lisette fick upp ögonen för Passal genom både googlingar och rekommendationer från bekanta.

– När vi träffade Sandra på Passal kände jag direkt att det här var rätt. Vi klickade verkligen i hur vi ser att assistans ska fungera. Allt som jag tidigare slitit med själv kunde vi plötsligt få hjälp med.

Ett smidigt byte och en ny trygghet

Själva bytet av assistansbolag gick väldigt enkelt.

– Det var jättesmidigt. Alla inblandade – både det gamla och det nya bolaget – var med på noterna. Jag behövde egentligen bara sitta lugnt i båten medan Passal tog hand om allt.

Sedan februari har Marcus varit kund hos Passal och Lisette märker stor skillnad i vardagen.

– Det är en trygg och stabil assistansgrupp nu. Saker som de oroat sig för eller funderat över känner de nu ett lugn kring. Och det gör ju i slutändan att allt är mycket tryggare för Marcus nu. Passal har både hjälpen och kompetensen som vi behöver. Jag märkte direkt när vi kom till Passal att personalen där kan sitt jobb – och vi har ändå haft personlig assistans i över 30 år.

Stödet från Passals team: “Hon har ett trollspö”

Lisette lyfter särskilt fram det stöd hon fått från Passals assistansansvarig Emilia och rekryteraren David.

– Emilia är en pärla! Hon löser saker hela tiden och det känns som att hon har ett trollspö. Jag kan äntligen känna ett lugn för att jag vet att jag har henne. Vi har ett jättebra samarbete. Bra kommunikation. Jag tar vissa delar men hon har det yttersta ansvaret.

- David hittade rätt assistent direkt, vilket tidigare varit en utmaning för oss. Under sista året på gamla bolaget fick tre personer lämna för att de inte fungerade och det är sånt som tar otroligt mycket på en. David har verkligen kunnat guida oss och hittat en tjej som är helt rätt.

Lisettes tips till andra som funderar på att byta assistansbolag

Till andra som överväger att byta assistansbolag har Lisette ett tydligt råd:

– Träffa några bolag, fundera på vad ni behöver och välj det som har kompetensen att möta just era behov. Och kom ihåg att det är enklare att byta än man tror. Det nya bolaget sköter allt.

Slutligen, hur känns det nu med Marcus assistans?

– Jag är så glad att vi tog steget och bytte – och att det blev just till Passal. Jag har inte ångrat mig en sekund. Det som gör hela skillnaden är att Passal inte bara är ett fullservicebolag, utan ett fullservicebolag med riktig kompetens.

Nu behöver jag inte längre ligga vaken och oroa mig över hur saker ska lösas. Jag vet att jag har ett team som tar ansvar, och det ger mig ett lugn som jag inte känt på många år. Det är en fantastisk känsla.

Enkelt val, lätt byte.

Vad innebär det att ha sin assistans hos Passal? Läs mer om vårt sätt att assistera, hur du byter eller väljer Passal som assistansbolag.

Lirar dina värderingar
ihop med våra?

En god arbetsplats mår alla bra av. Känner du att vår arbetsfilosofi liknar din? Läs mer om hur du blir en del av vårt duktiga assistentgäng.

Lediga jobb