Varför väljer man Passal Assistans som sitt assistansbolag?

Skriven av
Carin Hesselroth
10/8/2023

Hannele Andersson, vårt energiknippe till kollega från Kristinehamn, jobbar som informatör i Värmland. Hannele är en av de som många träffar vid sin första kontakt med oss på Passal Assistans.

När vi pratade senast passade jag på att fråga henne vad hon brukar få för input kring varför kunder väljer oss. Oavsett om de är nya inom assistansens värld och det är första gången de väljer en assistansanordnare eller om de byter till oss från en annan anordnare.

Det är främst tre saker som kunderna nämner saker kring och det är service, rekrytering och juridiskt stöd. Och det känns ju väldigt kul eftersom det är tre områden som vi jobbar hårt med för att vara riktigt bra på och hela tiden utvecklas kring.

-Just när det gäller juridiken vill man ha vår kompetens och erfarenhet, det är himla krångligt med myndighetskontakter, utredningar, prövningar, beslut, överklaganden och annat juridiskt. Och förutom att det är krångligt så är denna del något som verkligen kan ta kraft och energi att driva själv och då är denna trygghet med en egen erfaren jurist verkligen guld värd, säger Hannele.

Vi pratar vidare kring rekrytering som ju tyvärr är en utmaning för alla branscher i dagsläget. Där uppskattas hur Passals rekryterare tänker brett och tänker nytt. Att vi syns på jobbsajter, på flertalet olika sociala medier, att vi kan rikta sponsrade inlägg geografiskt för att nå arbetssökande i specifika områden, finns med på jobbmässor, har kontakt med skolor med specifika och lämpliga utbildningar och så vidare. Men också att vi får mycket positiv feedback kring hur vi tänker med vikarier, bemanningspool utbildningar och arbetsgivaransvar.

-Sen uppskattar man att man får en egen kontaktperson som verkligen har koll på vad det är som är viktig för just dig. Det är ju väldigt olika hur man vill ha och sköta sin assistans, hur stort ansvar vill man ta själv och hur mycket vill man att ens assistansbolag ska sköta. Det är ju perfekt att kunna lägga det man tycker är tråkigt och tar massa tid på Passal, till exempel rekryteringen, säger Hannele med ett skratt.

Tillgängligheten och närvaron från kontaktpersonen är av oerhörd vikt för att det ska bli en välfungerande assistans för både kunder, de som jobbar som personliga assistenter och närstående.

-Det är väldigt tillfredställande när allt är klart med en ny kund och jag verkligen känner ända in i hjärtat hur mycket vi kommer kunna underlätta för och hjälpa den här personen att få en bättre personlig assistans på så många sätt, det är härligt, avslutar Hannele.

Carin Hesselroth

Enkelt val, lätt byte.

Vad innebär det att ha sin assistans hos Passal? Läs mer om vårt sätt att assistera, hur du byter eller väljer Passal som assistansbolag.

Lirar dina värderingar
ihop med våra?

En god arbetsplats mår alla bra av. Känner du att vår arbetsfilosofi liknar din? Läs mer om hur du blir en del av vårt duktiga assistentgäng.

Lediga jobb